Zoeken

Minder uitval door inzet social media

Hoe kun je social media slim inzetten om het mbo-onderwijs te verbeteren? Ma ontwikkelde het Practoraat Sociale Media.

maandag 4 april 2016

Practoraat Sociale Media

Hoe kun je social Poster van Practoraat Sociale Media media slim inzetten om het mbo-onderwijs te verbeteren? Het Mediacollege Amsterdam (Ma) ontwikkelde het Practoraat Sociale Media.

“Het woord ‘practoraat’ is een knipoog naar het lectoraat in het hbo, een plek waar onderzoek, onderwijs en bedrijfsleven samenkomen. Wij hebben deze term bedacht voor het vmbo en het mbo,” verklaart Jorick Scheerens, projectleider Practoraat Sociale Media bij het Ma. Grote vraag voor Scheerens en zijn team: hoe pas je de vele mogelijkheden van sociale media slim toe in het onderwijs? “Op allerlei gebieden: van docenten professionaliseren en betere stagebegeleiding tot een verbeterde doorstroom tussen vmbo, mbo en hbo.”

Uitval voorkomen

“Een groot probleem bij de doorstroom van vmbo naar mbo is de uitval van studenten. Iemand aan het eind van zijn vmbo-opleiding schrijft zich in op het mbo en komt vervolgens niet of nauwelijks opdagen. Dat willen we voorkomen door diegene, bijvoorbeeld via een speciale Facebook-groep, te koppelen aan een student die idealiter op hetzelfde vmbo heeft gezeten en nu de betreffende mbo-opleiding volgt. Deze student, een buddy eigenlijk, kan hem of haar dan motiveren en stimuleren. En verwachtingen managen, vertellen hoe de mbo-opleiding nu écht is.”

Het Practoraat Sociale Media houdt alle resultaten van de experimenten met sociale media niet voor zichzelf. Scheerens: “Via de website mbomediawijs.nl willen we alles delen met andere scholen, zodat zij ervan kunnen leren.”