Zoeken

Keuzedeel Business

De huidige arbeidsmarkt vraagt om breed opgeleide studenten en het Mediacollege Amsterdam leidt je hiervoor op. Dit betekent dat je als student een goede basis krijgt waarmee je je kunt blijven ontwikkelen in jouw vakgebied. Later in je opleiding ga je je specialiseren en nog meer kennis en ervaring opdoen binnen je toekomstige beroep. Ook het bedrijfsleven vraagt om afgestudeerden die beschikken over actuele kennis.

Keuzedeel Business

In het mbo wordt vanaf 2017 gewerkt met keuzedelen. Door een bepaald keuzedeel te volgen kan een student dan zijn arbeidsmarktpositie versterken door extra kennis en vaardigheden op te doen. Op dit moment wordt er gewerkt met een pilot Ondernemerschap.

Van oktober 2016 t/m januari 2017 hebben 13 studenten van diverse opleidingen van Ma wekelijks hun vrije maandagavond opgeofferd en ondernemersvaardigheden geleerd. Door middel van gastsprekers, opdrachten en pakkende voorbeelden hebben ze kennis gemaakt met de nieuwste inzichten over het opzetten van een eigen bedrijf, en met onderwerpen zoals een ondernemingsplan, belastingen, een idee pitchen en ‘de klant’.

Finale

Op 30 januari vond de finale plaats en pitchten de studenten onder de noemer ‘I have a dream’ hun bedrijfsidee. In twee minuten moesten zij de jury overtuigen. De jury bestond uit een jonge ondernemer, een medewerker van Impacthub en een afdelingsdirecteur van het Mediacollege Amsterdam. De finale was bij Impact Hub in het Koninklijk Instituut voor de Tropen, waar de studenten ook de masterclasses over ondernemen hebben gevolgd.

De winnaars

De jury was onder de indruk van alle ideeën en presentaties. De ondernemers kregen slechts twee minuten om in een zaal vol mensen een helder verhaal te vertellen. Houd je hoofd dan maar eens koel. Opvallend was dat bijna alle deelnemers vertrokken vanuit hun passie, en daar hun beroep van wilden maken. Maar de meesten hadden nog niet over hun eigen salaris nagedacht.

De plannen van drie deelnemers vormden hierop een uitzondering: een app waarmee pizzakoeriers hun diensten kunnen ruilen, een webshop die kentekenplaten aan huis bezorgt en een website waar hulp geboden wordt bij het bestellen van duurzame cadeautjes. Laatstgenoemd idee van Wessel Jansen won de hoofdprijs. Nils van den Boogaard won de tweede prijs met zijn idee voor de kentekenplaten en Noel Moeskops won de derde prijs met een idee om websites voor creatieve start-ups te bouwen.

De drie winnaars
Leukste dat mij ooit op school is overkomen

De eerste prijs is een lidmaatschap van Impact Hub tot het einde van 2017. Wessel Jansen: "Ik ben heel blij met deze prijs, want hiermee kan ik beginnen met het opzetten van mijn eigen bedrijf. Ik krijg een dag per week de beschikking over kantoorruimte in een heel inspirerende omgeving met allemaal ondernemers. Daarnaast kan ik gebruik maken van het netwerk van de Impact Hub met 11.000 contacten."

Maar het is Wessel niet alleen om deze prijs te doen: “Het programma heeft mij enorm geholpen met het opzetten van mijn businessplan en het is het leukste wat mij ooit is overkomen op het gebied van onderwijs. Het was niet verplicht en toch ging ik iedere maandagavond naar de Impact Hub. ’s Avonds kwam ik weer met een hoofd vol ideeën thuis. Ik raad het iedereen aan die voor zichzelf wil beginnen."