Zoeken

Portfoliopitches

Amsterdamse mbo’s doen er alles aan om hun opleidingen af te stemmen op de eisen van de arbeidsmarkt. Zodat studenten goed voorbereid met hun stage kunnen beginnen en daarna een vliegende start kunnen maken in hun eerste baan. Onlangs was hiervan een mooi voorbeeld te zien bij het Mediacollege Amsterdam tijdens de jaarlijkse portfoliopitches.

Circa 60 mensen uit de industrie kwamen de portfolio’s van zo’n 60 derdejaars studenten Software developer en Game artist beoordelen. Doel hiervan: de studenten inzicht geven in de vaardigheden die werkgevers belangrijk vinden, met het oog op de aankomende stageperiode. En daarnaast natuurlijk over en weer kennismaken en de eerste contacten leggen voor een succesvolle stage.
EnthousiastEen van de deelnemers was Monique Maquine, van het Serious Games Center van de Koninklijke Landmacht. Zij is enthousiast over de portfoliodag: “De Landmacht heeft stageplekken voor zowel developers als artists. We letten heel goed op hun leerdoelen en geven ze daar alle tijd en ruimte voor. Ook krijgen ze een uniek kijkje binnen het leger, hoe denkt een militair?

Artists maken modellen van bestaande voorwerpen, zoals een gebouw, tank of prop. Die maken ze 1 op 1 na met schaalmodellen. Deze worden gebruikt voor simulators, dus het moet zo realistisch mogelijk. Vandaar dat ze ook veel met textures en materials gaan werken.

De developers maken kleine projectjes, meestal in Unity. Daarin maken ze een demo om een idee te visualiseren. Bv. als een militair wil leren hoe je instapt in een voertuig, maken de stagiairs een demo-simulatortje hoe dat instappen werkt. Als het project aanslaat kunnen we het verder laten ontwikkelen bij een andere afdeling. Naast de projecten leren stagiairs ook hoe simulatoren te gebruiken, want we trainen daar de militairen mee. Stagiairs leren daardoor hoe militairen denken.

Ik heb vandaag meerdere developers gesproken en hun portfolio’s zagen er prima uit. Ze geven heel goed uitleg waarom en hoe ze iets hebben gemaakt. Ik heb zeker potentiële stagiairs gezien voor bij de Landmacht. We willen in de toekomst graag jaarlijks terugkomen, want de dag is goed bevallen.”

Alsof de koning langskomtVoor Anna van der Wijden, derdejaars student Game artist, was het een spannende dag. “Het hele jaar werd er gezegd dat we ons goed moesten voorbereiden, alsof de koning langs zou komen. We kregen ook een oefenpitch, maar daar kon ik niet bij zijn. Klasgenoten vertelden dat ze best wat kritiek kregen. Dat is natuurlijk moeilijk om te horen, maar je werk wordt er wel beter door.”

Anna vond haar pitch goed gaan, maar ze kreeg ook veel feedback mee. “Ik wil 2D en 3D doen, en het was duidelijk dat ik nog zoekende was naar wat ik echt wil. Ik heb bijvoorbeeld 3D-models op mijn site staan, en dat vonden ze erg interessant. Maar werk dat minder goed is gelukt, kan ik beter meer naar beneden plaatsen op de site.”

Ze wil vooral allround worden, maar haar passie ligt in het zelf creëren van characters en die uitwerken in 3D. “Dat hele proces vind ik spannend en leuk. In mijn ideale stage hoop ik dat ik dingen in 3D kan gaan sculpten. We worden door school begeleid bij het vinden van een stageplaats en het solliciteren. Iedereen vindt uiteindelijk een stageplek.”

Je voorbereiden op de industrieEdgar Bosscher, docent en stagebegeleider van de opleiding Game artist, vertelt waarom de jaarlijkse portfoliodag zo belangrijk is. “Als school willen we contact houden met de industrie. Voor studenten is het belangrijk om hun werk te laten zien en feedback te krijgen, en te kijken of ze klaar zijn om te starten met hun stage.

We begeleiden alle studenten naar een stage toe en hebben zóveel contacten bij bedrijven dat alle studenten een kwalitatief goede plek vinden. Dit is in heel Nederland en soms ook in het buitenland. Bij de stagebedrijven werken veel alumni, die het leuk vinden om op deze manier aangesloten te blijven bij Ma.

Studenten vinden het superspannend. We bereiden ze voor door ze tijdens de lessen te leren pitchen, veel te oefenen, en we geven begeleiding bij het maken van hun werk en hun portfolio. Punten waar we op letten: jezelf leren verkopen, ondernemend zijn, en je voorbereiden op de industrie. Dus onderzoek een aantal bedrijven en maak art in de stijl die erbij aansluit.”
Stage Na deze portfoliodag hebben studenten de tijd om hun portfolio aan te passen op basis van de gekregen feedback. Hierbij worden zij begeleid door docenten. Als dit is voldaan, begint de student met solliciteren. Is er een klik tussen student en bedrijf, dan staat niets een succesvolle stage in de weg.