Zoeken

Ma-studenten werken mee aan nieuwste Sire-campagne

Donderdag 7 maart gingen 19 studenten van het Mediacollege Amsterdam aan de slag voor de SIRE-campagne #DOESLIEF.

woensdag 13 maart 2019

Donderdag 7 maart gingen 19 studenten van het Mediacollege Amsterdam aan de slag voor de SIRE-campagne #DOESLIEF. Dit is een campagne tegen horkerigheid; denk aan bumperkleven, schelden op sociale media, bespugen van medewerkers in het openbaar vervoer of voordringen zijn hier voorbeelden van.Tegen hufterig gedragOp verzoek van de makers van de campagne reageren studenten Mediavormgever op deze #DOESLIEF-dag op hufterig gedrag in sociale media. En verwijzen daarbij naar de nieuwe campagne van Sire. Studenten worden hierin begeleid door medewerkers van Blauw Gras, een bureau gespecialiseerd in content voor sociale media.Langdurige samenwerkingAanleiding voor de inzet van studenten is de samenwerking die vier jaar geleden is gestart. Sinds die tijd krijgen studenten Mediavormgever van Ma de opdracht een campagne voor Sire te maken. Studenten presenteren de beste campagnes aan medewerkers van Sire. Daarnaast zaten in 2018 twee studenten van Ma in de Wij zijn 17-campagne. In 2019 kregen studenten de kans om te werken aan een opdracht die ook aan professionele bureaus gegeven was. De resultaten zullen deze zomer op digitale abri’s in het Centraal Station aan het publiek worden getoond.Werken voor echte opdrachtgeversMarc Hartman, docent Mediavormgever, heeft de samenwerking vier jaar geleden geïnitieerd. Volgens hem is het bijzonder waardevol voor studenten om voor echte opdrachtgevers te werken. ‘Feedback van een opdrachtgever is toch even wat anders dan commentaar van een docent.’ Dat zijn studenten nu gevraagd worden om op sociale media te reageren op horkerigheid in sociale media vindt hij een buitenkans. ‘Je kunt studenten er wel op wijzen dat ze zich aan bepaalde regels houden op sociale media, maar het werkt veel beter hen te laten reageren op onbeschoft gedrag. Hierdoor worden zij zich ook bewust van hun eigen taalgebruik en die ervaring delen de studenten weer in hun eigen netwerk. Als docent kun je dat van tevoren allemaal niet bedenken, maar als de kans zich voordoet moet je daar gebruik van maken.’
Ma vindt samenwerking met echte opdrachtgevers heel belangrijk. De samenwerking met Sire is hier een goed voorbeeld van.