Zoeken

Maak kennis met sQuare

Wekelijks zijn 80 derdejaars studenten van de opleiding Audiovisueel bij sQuare aan de slag met keuzedelen.

woensdag 24 oktober 2018

KeuzedelenSinds het begin van dit schooljaar zijn iedere dinsdag 80 derdejaars studenten van de opleiding Audiovisueel bij sQuare aan de slag met keuzedelen. sQuare bevindt zich aan de Gaasterlandstraat in Amsterdam en is een broedplaats voor de doorontwikkeling van creatieve vakmensen op mbo-niveau. Samen met sQuare doet Ma ervaring op met het ‘ontscholen’.
Boksbal en tafelvoetbalBij sQuare komen young professional creatives samen die er ook op dinsdag te vinden zijn en tussen onze studenten aan het werk zijn. De gratis koffie en thee, de loungebanken, de boksbal en de voetbaltafel zijn al de eerste winstpakkers, want: ‘veel beter dan op school’. Wat vinden onze studenten verder? Aan het woord zijn Alex, Syb en Ruud, die met het keuzedeel ‘Inspelen op innovaties’ bezig zijn.
Niet zo schoolsAlex: “Ik heb dit keuzedeel gekozen omdat ik vind dat het het meeste inspeelt op het vak. Het leuke bij sQuare is dat het minder schools is. Je kijkt maar hoe je het doet. Het is lekker dat je die verantwoordelijkheid krijgt. Niet iedereen vindt dat, maar wij wel.” Syb: “Scrum is de methode waarmee we werken, ik ben de scrumleider en we werken in een groepje van vier. Fabio is vandaag helaas ziek. We hebben een peercoach die de opdracht geeft en ons veel vrijheid geeft. We doen veel zelf. Iedere week checkt de peercoach bij mij hoe het gaat. Soms missen we een klein beetje sturing en is het net iets te vrij.”
BijblijvenRuud: “Het ‘Inspelen op innovaties’ is voor mij met name het bedenken van een origineel idee. Dat is tegenwoordig enorm lastig. Hoe kom je erachter of iets er al is? Dat kost veel tijd. Goed bijblijven is natuurlijk ook belangrijk.” Alex beaamt dit: “Ik werk 1 keer per week bij Audi om daar commercials te filmen, daar hebben ze tweewekelijks een overleg waarbij innovaties gedeeld worden om bij te blijven.”
Vrijheid én sturingAlex, Syb en Ruud: “We merken dat het ook nog zoeken is met elkaar bij sQuare, niet iedere student vindt het hebben van deze vrijheid prettig. Wij zouden juist nog wel meer vrijheid willen en ook geen aangereikte methode als scrum krijgen. Maar we beseffen dat we soms ook zelf dubbel zijn, want we hebben ook behoefte aan meer sturing en duidelijkheid. Vooral op het gebied van ‘hoeveel vrijheid mogen we innemen’? Bijvoorbeeld: mogen we ons eigen eindproduct bepalen?” Syb: “Hmm, dat is dus iets om te bespreken met onze peercoach. Daar ligt een kans voor ons.” Allen: “Ja, en dat is ook inspelen op innovaties ;-)”