Zoeken

Made by 020

Met Made by 020 leren mbo-studenten om hun talenten verder te ontwikkelen en een eigen netwerk op te zetten.

dinsdag 7 februari 2017

Amsterdamse uitdagingen
Made by 020 is een nieuw project in Amsterdam. Het brengt studenten van verschillende mbo-scholen bij elkaar en koppelt hen aan een peer coach. Het doel: het aanpakken van een maatschappelijk probleem in de stad. Denk hierbij aan typisch Amsterdamse uitdagingen rondom cultuur, gelijke kansen en samenleven.

Made by 020 is een initiatief van de MBO-agenda Amsterdam en bedoeld voor mbo-studenten om hun talenten te ontwikkelen en een eigen netwerk op te zetten. 
De eerste ronde
"Made by 020 kwam langs bij ons op school. Ik vond het al snel interessant en besloot me aan te melden,” vertelt Kevin Rouwkema, student Mediavormgever op het Mediacollege Amsterdam.

In de eerste week maakten de studenten kennis met elkaar, werden ze opgedeeld in teams en kregen ze een peer coach toegewezen. Deze peer coaches zijn bijvoorbeeld pas afgestudeerden of zijn professionals die werken in Amsterdam. Amsterdamse bedrijvenNa de kennismaking kregen de studenten een cursus LinkedIn en kregen ze handige tips en tricks voor het maken van een opvallend cv. Daarna gingen ze aan de slag. Het team van Kevin kreeg het volgende maatschappelijke probleem voorgelegd: hoe kunnen bewoners met psychische klachten zich makkelijker thuisvoelen in hun buurt?

Om een beter beeld te krijgen bezochten de studenten verschillende Amsterdamse bedrijven. Hier kregen ze vooral informatie, maar deden ze ook inspiratie op zodat ze als team tot een passende oplossing konden komen. “Dit vond ik erg interessant om te doen. We hebben ook een stapel visitekaartjes gekregen in de stijl van Made by 020. Deze konden we aan de bedrijven geven zodat we ons netwerk uitbreiden.”Werk aan de winkelDe studenten moesten hard aan de bak. Ze voegden de informatie en ideeën samen en bedachten een mogelijke oplossing. “Wij kwamen met het idee van een webapplicatie, waarop bewoners kunnen zien wat voor activiteiten er plaatsvinden bij hen in de buurt. Dit maakt het voor hen makkelijker om buurtbewoners te ontmoeten, en de drempel om contact te leggen is lager”.

“Made by 020 valt niet onder schooltijd. Het kost je dus wel een stukje vrije tijd, maar je krijgt er een hoop voor terug!” zegt Kevin. “Het project is erg leerzaam, je breidt je netwerk uit en je leert als een team tot een oplossing te komen. Daarnaast staat het ook nog eens goed op je cv.”

De webapplicatie is momenteel nog in ontwikkeling maar wordt wel uitgebracht. Op www.madeby020.nl komt meer informatie te staan.

Het verschil Wethouder Simone Kükenheim makenWethouder Onderwijs Simone Kukenheim: “Amsterdamse mbo’ers staan bekend om hun creativiteit en ondernemerschap. De studenten weten dat je niet alleen leert binnen de muren van de school. Vaardigheden als netwerken en samenwerken kunnen echt het verschil maken. Allereerst voor henzelf en straks ook voor Amsterdamse bedrijven en voor de stad Amsterdam.
De tweede ronde
Het project is voor Kevin en zijn team inmiddels tot een einde gekomen. Eind februari 2017 gaat de tweede lichting studenten van start. Ook dit keer worden de deelnemers geworven onder het ROC van Amsterdam, ROC Top, HMC en Ma. Aanmelden kan t/m 23 februari 2017. 

Verbonden werkgevers zijn onder meer Stedelijk museum, Foam, Museumnacht, Unseen, EYE Filmmuseum, HVO Querido, Nibud en Humanitas.

Meer weten? Kijk op www.madeby020.nl.