Zoeken

Made by Ma: aan de slag met maatschappelijke challenges

Studenten gaan maatschappelijke challenges aan, bedenken oplossingen en pitchen deze voor echte bedrijven en organisaties in Amsterdam.

donderdag 8 juli 2021

Wat is Made by Ma?Made by Ma is een project waarin een groep Ma-studenten maatschappelijke challenges aangaan, er oplossingen voor bedenken en deze pitchen voor echte bedrijven en organisaties in Amsterdam. Gedurende 8 weken leren ze een middag per week hun talenten ontdekken, brainstormen, samenwerken, netwerken en presenteren. Dit alles onder deskundige begeleiding van peer coaches.
Doelen• Skills & Leerdoelen: Presenteren, netwerken, samenwerken en creatief denken.
• Persoonlijke ontwikkeling: Kom erachter waar je goed in bent en wat je leuk vindt.
• Meer zelfvertrouwen: Door te werken aan persoonlijke leerdoelen. Neem een professionele voorsprong op de rest
EindeventOp 5 juli vond de afsluiting van de tweede editie plaats in Broedplaats Contact. Twintig gemotiveerde studenten pitchten voor de opdrachtgevers, elkaar en de rest van het publiek de oplossing die zij hadden bedacht voor een maatschappelijk vraagstuk.
Pride AmsterdamDe eerste uitdaging kwam van Pride Amsterdam. In het jaar waarin de organisatie haar 25-jarig jubileum viert, wilden zij weten: hoe kan Pride het inclusieve karakter benadrukken tijdens het 25ste jubileumjaar, niet alleen in Amsterdam, maar ook in de rest van Nederland? De studenten ontwikkelden de ‘Tour de Pride’. Door het centrum van Amsterdam is er een route te volgen. Bij iedere hotspot krijg je een stempel in de kleur van de hotspot (tevens een kleur van de regenboogvlag) én je hoort het informatieve verhaal van dat thema. Verzamel je alle negen stempels, dan maak je kans op een fietstaxirit met een ambassadeur.
Bekijk de demo
Politie Amsterdam Zuid-OostDe tweede groep studenten boog zich over een vraagstuk van de Politie Amsterdam Zuid-Oost. De politie wil graag aandacht voor bewustwording onder mediaprofessionals over het produceren van drillrapvideo’s. Wat is als maker je ethische verantwoordelijkheid richting de maatschappij, bij het creëren van deze videoclips, waarin geregeld strafrechtelijke gedragingen te zien zijn? Het team maakte een interactie game in vlogstyle, waarin je als maker steeds keuzes moet maken.
Bekijk de demo
Women IncWomen Inc. was de derde opdrachtgever en vroeg studenten bewustwording te creëren over framing, bij zichzelf als jonge mediamakers en bij studiegenoten. Mensen hebben snel een vooroordeel wanneer een persoon zich op een bepaalde manier kleedt. De studenten wilden deze framing visueel maken en bedachten een online campagne over stereotypering, met name over de kledingstijl. Het idee is dat je iemand ziet in meerdere outfits, in verschillende stijlen. Daarna zie je wat de eerste mening van mensen over deze outfits is, de stereotyperende opmerkingen. Daarna stapt het personage uit het frame, om de boodschap ‘niet in een hokje plaatsen’.
Bekijk de demo

Alle opdrachtgevers en coaches waren onder de indruk van het professionele eindresultaat dat de studenten hebben neergezet en het leerproces dat ze hebben doorgemaakt, en kunnen niet wachten om na de zomer met de bedachte oplossingen aan de slag te gaan.

Werken de links niet? Kopieer en plak dan onderstaande links in je browser:

Pride Amsterdam
http://destefan.nl/madebyma/index.html

Politie Amsterdam Zuid-Oost
https://26305.hosts2.ma-cloud.nl/wetransfer-955ceb/madebyma/Code/index.html

Women Inc.
https://26305.hosts2.ma-cloud.nl/WomenInc/WomenInc2.html