Zoeken

Online lesgeven bij de opleiding Software developer

Twee docenten van de opleiding Software developer over de voordelen van online lesgeven.

donderdag 9 april 2020

Leren en lesgeven op afstand biedt veel voordelen, zoveel is inmiddels wel duidelijk. Voor studenten van de opleiding Software developer is het een goede voorbereiding op het vak dat ze later gaan uitoefenen. Ook blijkt dat studenten makkelijker om hulp durven vragen.

Saskia Hoogerhuis en Hidde Braun, beiden docent bij de opleiding Software developer, vertellen over hun ervaringen.
Een goede oefeningSaskia: “Het was wennen maar ik heb een werkbare modus gevonden. Voor mijn vak Project ontwikkelen eerstejaars studenten een website waarbij het mogelijk moet zijn voor gebruikers om zich te kunnen registeren en afbeeldingen te uploaden. De studenten werken zelfstandig in duo's en laten mij hun voortgang zien via Github, Trello of live via scherm delen. Op deze manier kan ik ook bijsturen als ik zie dat het niet goed gaat. Tot nu toe werkt dat voor het grootste gedeelte van de studenten prima. Voor de studenten is dit ook een goede oefening. In onze sector is op afstand werken namelijk vrij gebruikelijk.”
Vragen om hulpHidde: “In de opstartfase was het online lesgeven wennen. Zeker omdat je elkaar niet in het echt meemaakt is er veel minder interactie. Sommige studenten moet ik echt aansporen en actief opzoeken via de chat of door ze bij de les te houden. Wat opvalt is dat de minder sociaalvaardige studenten nu vaker individueel hulp vragen, dat is heel positief.

Voor mijn vak Backend Programming werk ik met een aantal opdrachten die ze online kunnen vinden. Ik zet daar video-instructies bij en deel de lesslides. Zo werken ze nu aan een opdracht over encoderen/decoderen. Het Rijksmuseum biedt gegevens aan in een gestructureerd formaat en ik heb uitgelegd hoe de studenten dat met bepaalde broncode kunnen omzetten naar een datastructuur die bruikbaar is. Dit was een eerste basisoefening.

Aan het einde van de les had iedereen een simpele webpagina met foto's en informatie van de kunstwerken uit de collectie. Ze kunnen zelf een zoekterm instellen hun code waarna alle kunstwerken die voldoen aan die zoekopdracht kunnen worden getoond. Ik help veel studenten via de chat in Teams en ook kan ik meekijken op hun scherm bij problemen met hun broncode, dat werkt heel goed.”