Zoeken

Topopdracht: studenten Ruimtelijk vormgever restylen bestuurskamer

Vier ambitieuze studenten van de opleiding Ruimtelijk vormgever kregen de opdracht de kamer van bestuursvoorzitter Marilene Streefland te restylen.

donderdag 19 november 2020

Vier ambitieuze studenten van de opleiding Ruimtelijk vormgever kregen de opdracht de kamer van bestuursvoorzitter Marilene Streefland te restylen. Een kans die ze met beide handen aanpakten. Geheel vanuit hun eigen motivatie, buiten het reguliere lesprogramma om. Ze werkten nauw samen als team, maakten een plan van aanpak, moodboards en een begroting, en gingen aan de slag. Het resultaat? Een prachtige, frisse, inspirerende kamer voor de voorzitter en een superervaring voor de studenten.
Pak die kansWat doe je als ambitieuze Ma-student aan de opleiding Ruimtelijk vormgever (RV) wanneer je de kans krijgt de kamer van de bestuursvoorzitter te restylen? Felix Jansen, Esmee De Kruijff, Anne de Jager en Li- An Wijnker bedachten zich geen moment. “Wij kunnen goed samenwerken, dit is een goede toevoeging voor onze portfolio’s plus een gave experience. Ook liggen onze stijlen op één lijn waardoor we een topteam zijn."

Marilene Streefland, sinds 3,5 maand bestuursvoorzitter van het Mediacollege Amsterdam (Ma), wilde graag een inspirerende ruimte in plaats van zo’n typisch kantoor zonder sfeer. Met een opleiding Ruimtelijk vormgever in huis -waar je leert allerlei soorten ruimtes vorm te geven- ontstond al snel het idee om studenten voor deze klus te vragen.
Excellentie-opdrachtDe opdracht: het restylen van een kantoor, met een aantal voorwaarden: een representatieve uitstraling, ruimte voor een werkplek, voor vergaderen, ontvangst van gasten, plaats voor boeken en vergaderstukken, licht, rustig, open en gezellig, en met behoud van basiselementen zoals tapijt en lamellen. Ook was er een vast budget.

Daphne Glasmacher, docent RV en lid van de projectgroep Excellentie, zag in de opdracht een uitgelezen kans voor haar derdejaars studenten om te investeren in hun eigen ontwikkeling. Zij positioneerde de opdracht als ‘excellentie-opdracht’: hiermee zetten studenten geheel vanuit hun eigen motivatie hun kwaliteiten en kennis in buiten het reguliere lesprogramma om. Ze werken nauw samen om als team de opdracht te realiseren, en maken daarbij gebruik van elkaars kwaliteiten. De opdracht is voor een echte opdrachtgever, en studenten onderhouden zelf het contact.

Werken in de praktijkFelix, Esmee, Anne en Li- An stuurden direct als team een motivatie. “Wij willen dit graag doen omdat het een hele toffe aanvulling is voor onze portfolio’s, maar ook omdat wij als vormgevers op school veel ontwerpen maken maar die vaak alleen digitaal uitwerken en niet tastbaar maken. Deze opdracht is dus een mooie kans om een ontwerp naar de werkelijkheid te verplaatsen. Ook vinden wij het natuurlijk leuk om te stylen, en zijn we zelf ook veel bezig met inrichten en composen van ruimtes.”
Ontwerpen en presenterenZe kregen de klus en gingen van start. Stap één was een oriënterend gesprek met de opdrachtgever om haar wensen helder te krijgen. Vervolgens maakten ze een planning en plan van aanpak. Aan de hand van moodboards werkten ze ontwerpvoorstellen uit en presenteerden deze, met uitleg inclusief budgetverantwoording. Gelukkig zat iedereen op één lijn. Esmee: “Als er nog iets aangepast of besproken moest worden, was er altijd wel een oplossing voor te vinden. Zo ook als wij het niet eens waren met een keus van Marilene en onze mening goed onderbouwden, dan was dit geen probleem en zochten we een middenweg.”
Handen uit de mouwenNa de planfase was het tijd om materialen te regelen en in het kantoor de handen uit de mouwen te gaan steken. Schilderen, behangen, plinten plakken, meubilair plaatsen en afstylen, alles deden de vier studenten zelf. Het duurde langer dan gedacht. “Je denkt in twee dagen even een kamer van boven tot onder te verbouwen maar dan kom je erachter dat verf moet drogen en er nóg meer lagen overheen moeten. Of dat je nog even op en neer naar Ikea moet. Maar verbouwingen lopen altijd uit” lacht Esmee.

Worden wat je bentOp 17 november j.l. vond de oplevering plaats. Het was het wachten waard, want de kamer is geweldig geworden! Marilene Streefland is heel blij met haar nieuwe onderkomen: “De studenten hebben er een prachtig kantoor van gemaakt. Ik vind het vooral bijzonder hoe onze studenten hun kwaliteiten willen inzetten voor hun eigen school, en natuurlijk dat wij dit talent in huis hebben. Een heel mooi voorbeeld van ‘worden wat je bent’ ”.
SuperervaringOok het studententeam kijkt terug op een succesvol project. “We hebben veel geleerd over een goede samenwerking, taakverdeling, plannen en praktische dingen zoals behangen. Het was een superervaring en we zijn erg blij met het eindresultaat. Natuurlijk zijn er altijd dingen die we anders hadden willen doen, maar dat zijn leermomenten waar we in onze verdere loopbaan alleen maar profijt van gaan hebben.
We willen iedere student aanraden om aan een excellentieprogramma mee te doen, dit zijn de kansen die je moet pakken en waar je zoveel aan het. Je ziet hierdoor waar je het voor doet: een vooruitblik op de carrières die voor ons liggen, en een kans om inspiratie uit te halen!” 
Wat is het project Excellentie?Het Mediacollege Amsterdam wil graag dat studenten investeren in hun eigen ontwikkeling. Niet alleen door braaf alle lessen te volgen, maar ook door iets extra’s te doen. Zich te verbreden of te verdiepen buiten het curriculum. Excellentie noemen we dat. Onderwijs met een meerwaarde. Wij als school bieden hiervoor de mogelijkheid, met trainingen, projecten en talenttrajecten. De projectgroep Excellentie zorgt ervoor dat dit onderwerp een permanente plek krijgt in het onderwijs.
Wil je meer weten? Mail naar excellentie@ma-web.nl.