Made by 020
Veel Ma-studenten doen mee aan Made by 020. Made by 020 is een netwerkprogramma voor ambitieuze mbo-studenten. Deze studenten volgen een pittig programma naast hun studie. Samen met bedrijven en organisaties in en rondom Amsterdam lossen de studenten maatschappelijke uitdagingen op voor de stad. Hierdoor bouwen zij aan een netwerk en doen zij vaardigheden op waarmee ze straks beter hun weg vinden op de arbeidsmarkt.
Eindpresentatie
Na 12 weken van hard werken presenteerden de studenten van Made by 020 op woensdag 16 januari 2019 hun oplossingen aan de gemeente Amsterdam, verschillende Amsterdamse bedrijven, medestudenten, ouders en docenten in de grote zaal van Q-Factory.
De studenten bezochten tijdens dit traject onder andere het Stedelijk Museum, NUON, KPN, CJP, Amstel hotel, TATA Steel, Bouwmaat en het Conservatorium Hotel. Tijdens de bezoeken kregen ze alle ruimte om hun vragen te stellen. Zo ontstonden de eerste ideeën voor oplossingen voor de challenges. Er waren vijf verschillende challenges. Lees hier welke mooie ideeën zij ontwikkelden.
Challenge 1: Hoe maakt je vmbo’ers warm voor een opleiding in de bouw?
Ma-studenten zijn aan de slag gegaan met het vormgeven van een campagne. De campagne heet: “Wat je niet kent kun je ook niet kiezen” De campagne is uitgevoerd met stickers, vlogs en ervaringsverhalen. Op de stickers word een QR code gedrukt. Als je deze code scant, speelt er een filmpje af waarbij je meer leert over 1 van de vele opleidingen in de bouw en techniek.
Challenge 2: Hoe zorg je ervoor dat er minder gescheiden werelden ontstaan tussen toeristen en Amsterdammers?
Ma-studenten bedachten de oplossing om toeristen en Amsterdammers nader tot elkaar te brengen: posters die aanzetten tot een actie. Met deze actie willen zij de kloof tussen bewoners van de stad Amsterdam en toeristen die de stad bezoeken verkleinen. Op de posters kan bijvoorbeeld staan: “Say something nice to a local about the city.” Of “Offer to take a picture of a tourist.”
Challenge 3: Bedenk een programma voor jongeren waardoor zij sneller het Stedelijk Museum bezoeken met hun MBO-card.
Met behulp van Ma-studenten heeft dit team een promofilm gemaakt voor het Stedelijk Museum. Hierin stonden de ambities en talenten van de studenten centraal, denk bijvoorbeeld aan studenten die schilderen, tekenen, animeren, fotograferen etc. Omdat ze een passend programma wilden realiseren, hebben ze een enquête uitgevoerd. Hierdoor ontdekten zij dat veel jongeren interesse hebben in film en fotografie. Dat is ook de reden dat ze een workshop fotografie willen organiseren. De promofilm die zij gemaakt hebben dient als wervingsmateriaal voor deze workshop.
Challenge 4 Hoe enthousiasmeer je huurders voor het gebruik van stadswarmte?
Een team met onder andere Ma-studenten bedacht de campagne: “hoe heet ben jij?” Via livestreamborden in de stad willen ze voorbijgangers met hele korte simpele filmpjes uitleggen wat stadswarmte is, wat de kosten zijn en wat voor positieve impact het kan hebben op het milieu en de toekomst van de aarde. Daarnaast ontwierpen ze posters met de tekst: ‘een warm hart voor een goede wereld’.
Challenge 5: Hoe zorgen we ervoor dat jongeren niet in de schulden komen door hun smartphone?
Een team van Ma-studenten en studenten van andere mbo’s bedacht een quiz. De quiz kan in de applicatie van de provider worden geïnstalleerd. Jongeren kunnen de quiz spelen en maken kans op een prijs (5000 mb gratis, €5- factuurkorting etc). Door het spelen van de quiz krijgen jongeren informatie over bijvoorbeeld de kosten van telefoongebruik.
Meer weten?
Meer informatie over de oplossingen vind je op madeby020.nl. Hier kun je alle challenges en de oplossingen vinden. Interessant? In maart 2019 gaat er een nieuw traject van start! Ga naar www.madeby020.nl voor meer informatie.