Zoeken

Magic Realism

Virtual Reality (VR) is groot aan het worden, maar de toepassingen van deze techniek zijn nog volop in ontwikkeling. Om de mogelijkheden van VR te ontdekken is vanuit het practoraat Het Nieuwe Kijken het project Magic Realism gelanceerd. Hierbij hebben 8 studenten van de opleidingen Ruimtelijk vormgever, Audiovisueel, Gamedeveloper en Game artist gedurende 10 weken een dag per week geƫxperimenteerd met VR.

Echte en virtuele wereldDe opdracht was om een nieuwe invulling aan VR te geven, namelijk door de virtuele en echte wereld samen te laten komen. Deelnemers aan een VR-ervaring kunnen zo door een fysieke wereld lopen terwijl ze door een VR-bril kijken. In de fysieke ruimte staan muren en objecten die in de VR-omgeving worden 'aangekleed'. Op deze manier is de fysieke interactie ook een onderdeel van de ervaring, wat de beleving van de bezoekers enorm vergroot.

Met hun overlappende expertises moesten de studenten samen een of meerdere producten maken die op de open dagen op 18 januari en 15 februari j.l. getoond konden worden en waaraan bezoekers van de open dag deel konden nemen. Ook moest er een filmpje komen met verslaglegging van het proces.

Magic Realism - behind the scenes
00:51

VR-game voor twee deelnemersNa vele brainstormsessies en feedback van docenten werd Magic Realism opgeleverd, een VR-game voor twee deelnemers tegelijk. Hiervoor bouwden de studenten Ruimtelijk vormgever een set, een tuintje met bloemen en hekjes. De studenten Gamedeveloper en Game artist maakten een game die zich in een kantoor afspeelt, en de AV’ers legden het hele proces op camera vast.

De twee deelnemers - waarvan één met een VR-bril - zitten ieder in een andere wereld maar communiceren wel met elkaar. Voor de nietsvermoedende toeschouwer ziet dit er heel grappig uit, want de deelnemer met de bril voert allerlei rare manoeuvres uit in het luchtledige, pakt voorwerpen op die er in het echt niet zijn en komt na het bukken omhoog, steunend op een tafel die er in werkelijkheid niet staat. Het resultaat van de beïnvloeding van zijn brein door wat hij ziet in de virtuele wereld.

We hebben elkaar nodigVoor de 8 studenten was het een enerverend en leerzaam project. “We hebben samen veel bereikt. Het was anders dan we gewend zijn, want nu hebben we met andere - en meer - opleidingen samengewerkt dan we normaal doen. Wat duidelijk werd is dat we elkaar nodig hebben, om erachter te komen wat haalbaar is”, aldus de studenten.