Zoeken

Media­vormgever

Als mediavormgever verzorg je niet alleen de vormgeving van advertenties, folders en websites, maar ook van een app, videoclip of een publicatie voor een tablet. Je wordt opgeleid om de boodschap van de opdrachtgever zo goed mogelijk over te brengen. Je kiest het middel dat daar het beste bij past.

De opleiding

Toelatingseis:
Minimaal vmbo-kb
Leerjaren:
4 jaar, 3 jaar voor versneld traject
Leerweg:
Bol
Niveau:
4
Kwalificatiedossier:
Mediavormgever

Wat leer je?

Tijdens je opleiding staat vormgeving centraal. Je leert dit toepassen op verschillende media-uitingen. Denk aan visitekaartjes, posters, kranten, tijdschriften, billboards, vlaggen, reclamespots, videoclips, animaties, websites, interactieve wegwijzers en apps.

Aan het gemaakte mediaproduct gaat een heel werk- en denkproces vooraf. Hierin werk je in verschillende fasen samen met andere specialisten. Zo zorg je ervoor dat er een goed product komt dat is afgestemd met de opdrachtgever. Ook leer je hoe de mediawereld in elkaar zit, wat de rol is van de vormgever en hoe media worden gemaakt.

Het vakgebied mediavormgeving is heel breed, daarom kies je op het Mediacollege Amsterdam na het basisjaar een van de drie richtingen: Design for image and typography, Design for Communication of Design for Interaction.

Mediavormgever in beeld
2:22

Iets voor jou?

Je bent creatief en nauwkeurig en vindt het een uitdaging om te werken voor print en digitale media. Kennis van vormgeving, kleurgebruik en beeldbewerking zijn belangrijk, net als kennis van de nieuwste technieken en het ontwerpen voor web, apps en mobiel. Je houdt rekening met wat je doelgroep mooi vindt en wat de opdrachtgever wil overbrengen.  

Studieprogramma

De opleiding is verdeeld in vijf fasen. 

  1. De eerste fase is oriëntatie; je ontwikkelt je in vormgeving, beeldbewerking en interactie. Behalve de uitgangspunten van lay-out en typografie leer je werken met verschillende opmaak- en bewerkingsprogramma’s. Daarnaast leer je de basis van programmeren in HTML en CSS. Deze kennis heb je nodig om te begrijpen hoe sites gebouwd worden. 
  2. In de tweede fase kies je in welk van de drie richtingen je zelfstandig aan verschillende projecten gaat werken. 
  3. In fase 3 ga je stagelopen bij een bedrijf in de branche. 
  4. In de vierde fase ga je je specialiseren en kun je samenwerken met studenten uit andere vakgebieden. Ook leer je hoe je straks succesvol kunt starten in de beroepspraktijk. 
  5. Tijdens het examen (fase 5) komt alles samen en laat je zien wat je allemaal in huis hebt.

Specialisaties

In de opleiding Mediavormgever komen de disciplines grafisch vormgeven en interactief vormgeven samen. Je leert hoe je ideeën ontwikkelt voor zowel grafische als interactieve media, hoe je deze uitwerkt en hoe je de verschillende media-uitingen met elkaar verbindt. Na het basisjaar kies je in welke richting je straks afstudeert: Design for image and typography, Design for Communication of Design for Interaction. Daarbinnen werken we met keuzedelen, naast de keuzedelen die Ma-breed gelden.

Design for image and typography
Als designer in deze richting denk en werk je vanuit beeld en sfeer. Beelden, sfeer en styling gebruik je om je ontwerp bij je gebruikers onder de aandacht te brengen. Je onderzoekt hoe je beeld, vorm en typografie gaat toepassen in je ontwerp. Op basis daarvan maak je een concept, dat je met behulp van schetsen en beelden aan de opdrachtgever presenteert. Vervolgens kies je passende mediaproducten en maak je een visueel concept. Bij deze richting besteed je veel aandacht aan typografie, beeldgebruik en layout.

Na de presentatie van je prototype en eindontwerpen ben jij degene die producten kunt uitwerken, zowel online als offline. Bij de uitwerking overleg je bijvoorbeeld met de fotograaf, de drukker, de interaction designer en andere collega’s die helpen jouw ontwerp te realiseren.

Design for communication
Op basis van doelstellingen van de opdrachtgever en kenmerken van de doelgroep / de community doe je onderzoek. Je luistert naar de opdrachtgever en de gebruiker, denkt mee en geeft advies. Op basis hiervan maak je een communicatieconcept. In overleg met de opdrachtgever maak je een keuze uit de media die je wilt inzetten. Het communicatieconcept ofwel het basisidee is een korte en duidelijke tekst. Dit idee beeld je uit d.m.v. schetsen, moodboards en mindmaps. Deze geven de kern weer van de inhoud en uitstraling van de mediaproducten die worden ontwikkeld.

Het communicatieconcept presenteer je aan je opdrachtgever. Het is belangrijk dat je je opdrachtgever overtuigt van de kwaliteit en effectiviteit van je concept, want als hij akkoord geeft kun je verder. Is dit niet het geval, dan moet je je concept aanpassen of een nieuw concept ontwikkelen.

Voordat je aan het realiseren van het eindproduct begint, werk je je idee verder uit en presenteer je je eindontwerp in de vorm van een prototype en presentatie aan je opdrachtgever of team. Bij de verdere uitwerking overleg je bijvoorbeeld met de fotograaf, de drukker, de interaction designer en andere collega’s die helpen jouw ontwerp te realiseren.

Design for interaction
Het vormgeven van gebruiksvriendelijke websites en apps is de kern van deze specialisatie. Je analyseert de doelstellingen van de opdrachtgever en de gebruiker en doet breed onderzoek, in het bijzonder naar de gewenste ‘user experience’. Op basis hiervan maak je een concept, waarna je door middel van schetsen in de vorm van o.a. wireframes de opbouw en navigatiestructuur schematisch weergeeft. Daarnaast maak je schetsen waarin je de daarbij passende vormgeving laat zien. Deze schetsen zijn het uitgangspunt voor het maken van een prototype. Met dit prototype of een ‘clickable demo’ kun je gebruikerstests uitvoeren; bovendien gebruik je dit bij de presentatie aan je opdrachtgever en team.

Als de opdrachtgever en/of het team akkoord geeft, werk je samen met een mediadeveloper aan de technische uitwerking van de website/app, waarbij je de vormgeving bewaakt en begeleidt. Bij de uitwerking overleg je waar nodig met een fotograaf of visual designer om jouw ontwerp te realiseren.

Versnelde opleiding (3 jaar i.p.v. 4)

Heb je een diploma mbo, havo, vwo of vergelijkbaar, en wil je de opleiding Mediavormgever doen, dan is het mogelijk om de 4-jarige opleiding in drie jaar af te ronden. Of je de opleiding versneld kunt doen, hangt onder meer af van je leeftijd, motivatie, eigen werk, zelfstandigheid en natuurlijk van je vooropleiding. Tijdens de intake zullen we bekijken welk traject we jou kunnen aanbieden.

Kosten

Om alle opdrachten te kunnen maken en deze opleiding succesvol af te ronden heb je een goede laptop nodig. De meeste studenten kiezen voor een Macbook van ca. 1250,-. Een vergelijkbare Windows-laptop kost circa 1000,-.
Licenties voor het gebruik van software en apps kosten jaarlijks 150,-.
Voor boeken ben je circa 200,- per jaar kwijt. 
Daarnaast wordt er voor excursies 200,- in rekening gebracht. Excursies zijn niet verplicht. Wie niet meegaat kan op school een alternatief programma volgen. 
Voor een kluisje betaal je eenmalig een borg van 15,-. 
Prints kosten 6 cent voor zwart/wit en 12 cent voor kleurenprints. 
De totaalkosten (exclusief printkosten) bedragen ongeveer 2.015,-. Deze kosten zijn een indicatie en zijn gebaseerd op de kosten van het afgelopen schooljaar. De definitieve kosten worden op de informatieavond in juni bekend gemaakt.

Wat na Ma?

Werken

Als je klaar ben met je opleiding kun je direct aan de slag. De richting die je kiest bepaalt waar je terecht komt. Kies je voor Design for image and typography, dan kun je werken als vormgever bij een ontwerpbureau of een uitgeverij. Met Design for communication kun je werken aan campagnes bij een reclamebureau. Met Design for interaction ga je gebruiksvriendelijke sites en apps maken. Bijvoorbeeld bij een bureau voor interactieve communicatie. Ook kun je aan de slag als zelfstandig vormgever.

Doorstuderen 

Veel van onze studenten studeren na hun opleiding bij Ma door op het hbo. Bijvoorbeeld op een kunstacademie, of een opleiding Interactive Design, Communication and Multimedia Design en Interaction Design.

Ma meets oud-student Rebecca
01:35

Ik had veel positieve dingen over deze school gehoord, zoals dat ze goed met je omgaan en veel leert. Ik vind alles wat we leren leuk, schetsen, doelgroepen onderzoeken en meer.

Soraya, student Mediavormgever

Waarom Ma?

Ma helpt om jouw speciale talent te ontdekken en daar je beroep van te maken. We kennen de creatieve bureaus in en rond Amsterdam en weten wat jouw toekomstige werkgevers belangrijk vinden. Want Ma is een vakschool. Al bijna 100 jaar leiden we studenten zo op dat ze direct aan het werk kunnen. Dus koppelen we je aan bedrijven en laten we je samenwerken met studenten van andere opleidingen. Bij dit alles begeleiden we je intensief. Want we willen dat alle studenten hun diploma halen! 

“Werken met de nieuwste technieken op het gebied van media en software.”

“Altijd een stage die bij je past.”

“Samenwerken met studenten van andere opleidingen.”

“Direct na je opleiding aan de slag.”

Amsterdam

Kies je voor Ma, dan kies je voor Amsterdam. En dat betekent dat je je opleiding volgt in de best denkbare omgeving. Ga maar na: in Amsterdam zitten de beste reclamebureaus, studio’s en interactief ontwerpbureaus ter wereld. En, ze hebben altijd vers talent nodig. Een stage en later een baan vinden is hier geen probleem. En Amsterdam heeft alles om een goede studietijd te beleven!  

Contact

Aanmelden